«خانه پوشالی» در برابر واقعیت

همواره موضوع روایت تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های اصلی و پرطرفدار در ایالات متحده آمریکا، به عرصه‌ی سیاست رسمی و عمومی این کشور اختصاص دارد. از کوچکترین مسائل در بخش‌های محلی آمریکا و نکات مربوط به ایالت‌های گوناگون گرفته تا روابط خارجی آمریکا با سایر کشورهای جهان، دست‌مایه‌ی این فیلم‌ها و سریال‌ها قرار می‌گیرند.

اما گاهی هم مشاهده می‌شود که این آثار، دست به پیشگویی‌هایی شگفتی‌آور و حیرت‌انگیز می‌زنند. مثل «انتخاب رئیس جمهور سیاه پوست در آمریکا»، در فصل یکم سریال 24 و مواردی از این دست. لذا بدیهی است که در راستای مطالعه و بررسی چنین فیلم‌هایی، همواره مساله‌ای درباره‌ی رابطه‌ی میان موضوع و نویسندگان این آثار با موضوعات روز سیاسی و «سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران» وجود دارد که بسیاری از تحلیل‌گران و روزنامه‌نگاران را به سمت جستجو و شفاف‌سازی این رابطه سوق داده است.

کوین اسپیسی بازیگر و تهیه‌کننده‌ی سریال خانه پوشالی، مارس 2015 در مصاحبه‌اش با چارلی رز، راجع به خانه پوشالی و رابطه‌اش با دنیای واقعی سیاست، و پیشگویی‌های سریال توضیحاتی می‌دهد. او این موضوع را اتفاقی و حاصل دوراندیشی بو ویلیمون (نویسنده اصلی) و تیمش می‌داند. رز و اسپیسی، هردو لفظ «معتادان سیاست» را به بو ویلیمون و تیمش نسبت می‌دهند. اسپیسی می‌گوید: «بو و تیمش همواره یک قدم جلوتر از پیش‌بینی‌ها درباره‌ی آینده دنیای سیاست هستند». به عبارت دیگر این تیم نویسندگان یا معتادان سیاست، بطور جدی خبرهای سیاسی آمریکا را پیگیری و بوسیله‌ی آن‌ها آینده‌نگری و آینده‌پژوهی می‌کنند. سپس یک قدم از آینده‌نگری هم فراتر گذاشته و به قلب داستانی سریال می‌رسند.

بو ویلیمون؛ خالق و تهیه‌کننده خانه پوشالی

در این زمینه پرسش‌های و ابهامات بسیاری بوجود می‌آیند؛ این تیم نویسندگان از چه کسانی تشکیل شده است؟ آیا پروژه‌ی خانه پوشالی از حمایت‌های مالی و یا اطلاعاتی دیگر نهادهای رسمی ایالات متحده برخوردار است؟ پرسش‌هایی که سعی می‌شود در مطالب آینده‌ی پایگاه سینمای استراتژیک به آن‌ها پاسخ گفت.